Svářečka na baterky prakticky.

Autor: administrator <admin(at)svarbazar.cz>, Téma: Svařování elektrodou (MMA), Vydáno dne: 25. 02. 2009

Před necelými 2 roky vydaný článek Svářečka na baterky, popisující nouzové svařování ze startovacích akumulátorů, vzbudil značný ohlas. Jenže to pořád nebylo to pravé. Jak na Svarfóru trefně poznamenal uživatel MiraGSX, stále se čekalo, jestli se někdo chytí. A stalo se...

Pan Růžička potřeboval svařovat v místě bez přívodu elekřiny, a tak svařování z baterií vyzkoušel v praxi. Své zkušenosti a poznatky nám zaslal, abychom je zprostředkovali i ostatním čtenářům Svarifa:

Na těchto stránkách jsem našel popis svářečky na baterie. Zkusil jsem to a propojil do série 2 akumulátory Banner 12V/80Ah (stáří 3 roky) a jeden akumulátor Ford 12V/70Ah (stáří 2 roky) kabelem Cu 16 mm2. Zkusil jsem svařovat a ono to funguje. Svar 8 mm silné pasoviny elektrodou E-R 113 byl perfektní. Po vyvaření 4 ks elektrod napětí na jednotlivých akumulátorech kleslo na 10 V a hůře se zapaloval oblouk. Podotýkám, že baterie byly vyřazeny z automobilu proto, že v mrazech kolem -10 °C po předchozím nabití nenastartovaly Ford Transit. Zátěžový voltmetr na akumulátory nemám, ale na hustoměr mají cca 90%.

Svářečka z baterií - aku 70 Ah

Detail akumulátoru 70Ah z Fordu Transit

Svářečka z baterií - aku 80 Ah

Detail akumulátoru Banner 80Ah

Pokus jsem prováděl s čerstvě nabitými akumulátory. Napětí po cca hodině pokusů výrazně nepokleslo a obě auta šla z těchto akumulátorů stále natočit. Sestavená svářečka vypadá takto:

Svářečka z baterií - sbalená

Komponenty svářečky z baterií

Svářečka z baterií - zapojená

Sestavená (zapojená) svářečka z baterií

První pokus byl s kinouhlíkem - měkký oblouk, ale svár je přesycen uhlíkem a je křehký a tvrdý:

Svar z akumulátorů uhlíkovou elektrodou

Svar uhlíkovou elektrodou - kinouhlíkem

Druhý pokus s bazickou E-B 121 pr. 2,5 mm: špatně se zapaluje oblouk ale svár OK.

Svar z akumulátorů EB 121 pr. 2,5

Svar elektrodou EB 121 průměr 2,5 mm

Třetí pokus s rutilkou E-R 117 pr. 2,0 mm: elektroda po chvilce ukápla a při pokusu o regulaci proudu snížením napětí na 24 V (jen dva aku) byl oblouk slabý. Místo svaru vzniká spíš přilepenec:

Svar z akumulátorů ER 117 pr. 2,0

Svar elektrodou ER 117 průměr 2,0 mm

Další pokus s E-R 117 pr. 2,5 mm: na 36 V spokojenost, jen větší zápaly - moc proudu .

S kyselou elektrodou E-K 103 pr. 2,5 mm byl svár OK:

Svar z akumulátorů EK 103 pr. 2,5

Svar elektrodou EK 103 průměr 2,5 mm

Nejlepšího výsledku bylo dosaženo s rutilovou elektrodou E-R 113 pr. 2,5 mm, ale je nutné svařovat materiál tloušťky nejméně 3 mm jinak propaluje.

Svar z akumulátorů ER 113 pr. 2,5

Svar elektrodou ER 113 průměr 2,5 mm

Svařování litiny s E-S 723 ani hliníku s AlSi5 se nepodařilo - nešlo udržet oblouk.

Při svařování elektrodami o průměru 2,5 mm proud přakračoval 100 A (dostupný ampérmetr do 100 A utrpěl ohnutí ručky a SS klešták jsem nesehnal). Napětí při sváření klesne na 28 V, ale nevím jaká je závislost na akubateriích.

Shrnutí: popisované svařování z akumulátorů vhodné jako nouzové řešení tam, kde není možnost elektřiny. Vyvařil jsem cca 10 ks elektrod a šlo by i více. Já tento pokus absolvoval, protože nám opakovaně byly narušeny petlice na objektu mimo dosah elektřiny a dostupná centrála 2,8 kVA neumožnila svařovat invertorem Alfa-In 150 (došlo k poškození hlavní desky a oprava stála 6000,- Kč). Z akumulátorů to bylo zavařeno v pohodě pomocí 2 ks elektrod E-R 113 za 10 minut. Petlice je plochá ocel tl. 8 mm k trubce s tl. stěny 6 mm. Další pokusy se dělat nechystám. Možná by stálo za to přidat čtvrtou bateri pro dokonalejší zapalování oblouku, ale čím snížit proud aby nedošlo k poklesu napětí mě nenapadá.

Ještě důležité upozornění: baterie je nutné po nabíjení dobře odvětrat a při sváření umístit venku a alespoň 3 metry od místa svařování (já mám kabely 5 m), aby nedošlo k explozi uvolňovaného vodíku. Baterie musí být typu startovací, jinak hrozí exploze při zapalování oblouku. Jiné baterie (například trakční) nejsou stavěny na krátkodobý zkratový proud, který musí startovací baterie vydržet při startu (než se startér roztočí teče obvodem maximální proud udaný ma akumulátoru).

To je asi vše, co k této problematice vím. Pevnou ruku, stabilní oblouk a hlavně zdraví.

Text: Petr Růžička