Startování vozidel pomocí svářečky.

Autor: administrator <admin(at)svarbazar.cz>, Téma: Nabíječky, nabíjení, startování, Vydáno dne: 12. 12. 2007

Znáte to. V noci mráz a ráno chcete nastartovat a startér se sotva převalí. Na nějaké dlouhé nabíjení akumulátoru není čas. Co teď? Potřebujete pomocný startovací zdroj. A co takhle využít svářečku? Jde to. Jen se musí vědět jak na to. A právě jak na to a jakou svářečku lze použít se dozvíte v tomto článku...

Už v dávných dobách bolševického temna vyráběl tuzemský výrobce svářecí techniky MEZ Brumov přídavné zařízení pro startování vozidel pomocí svářečky. Toto zařízení se jmenovalo DS 20 a vypadalo přesně takhle:

Zařízení DS 20 na startování vozidel svářečkou

Přídavné zařízení DS 20 na startování vozidel pomocí svářečky.

Jedná se vlastně o dálkový regulátor svářecího proudu s přidaným startovacím tlačítkem. Zařízení je možné připojit k následujícím svářecím usměrňovačům z produkce firmy MEZ a později TRIODYN Brumov:

Díky tomuto zařízení je možné využít výše uvedené svářecí usměrňovače jako pomocné zdroje pro startování vozidel. Lze tak startovat vozidla s palubním napětím 6, 12 i 24 V. Ovšem musí se vědět jak na to. Při nesprávném postupu startování totiž hrozí vážné riziko poškození palubní elektroniky vozidla nebo vlastní svářečky !!

Než to vyzkoušíte.

Než to vyzkoušíte, přečtěte si jaké druhy vozidel lze s vaší svářečkou startovat. Svářečka je při startování použita jen jako pomocný startovací zdroj. Ve vozidle musí být akumulátor, a tento akumulátor nesmí být vadný nebo zcela vybitý. Pro zjednodušení můžeme říci, že startovat svářečkou můžete pokud akumulátor alespoň rozsvítí kontrolky a vystřelí cívku startéru. Pokud je akumulátor zcela vybitý, nechte jej chvilku dobít standartní nabíječkou. Jaké startovací proudy pro jednotlivé kategorie vozidel a jaké svářečky lze použít přehledně znázorňuje tato tabulka:

Druh vozidla: Startovací proud: Typ svářečky:
Osobní vozy 150 - 250 A UTA 200, UTA 315, SMA 250, WTU 200 a vyšší
Dodávky, malé Desty apod. 250 - 350 A UTA 315, SMA 250, WTU 315 a vyšší
Malé nákladní vozy, menší stavební stroje a traktory 350 - 500 A WTU 400, WTU 500, WTU 600
Velké nákladní vozy, velké stavební stroje a traktory 500 - 600 A WTU 500, WTU 600

Jak bylo již výše uvedeno, lze svářečkou startovat vozidla s palubním napětím 6, 12 i 24V. Protože napětí svářečky zpravidla nesouhlasí s palubním napětím, hrozí při nesprávném postupu riziko poškození palubní elektroniky, akumulátoru nebo svářečky. Proto dodržujte dále uvedený postup.

Startujeme.

Máte-li zařízení DS 20 a některou z výše uvedených svářeček. Víte-li co si s ní můžete dovolit nastartovat. A máte-li chuť (a odvahu) to zkusit, tady se dozvíte jak na to.

Postup při startování:

  1. Zařízení DS 20 připojte do příslušného konektoru na svářečce.
  2. Přepínač na svářečce přepněte na dálkovou regulaci.
  3. Zapněte svářečku.
  4. Pokud se chcete přesvědčit, že svářecí proud je stažený na minimum, zkuste třeba zapálit elektrodu. Nesmí to jít.
  5. Svářecí (nebo raději speciálně vyrobené startovací) kabely připojte na akumulátor ve startovaném vozidle. Pozor na polaritu!! Plus na plus, mínus na mínus.
  6. Sedněte do vozidla a DS 20 si vezměte s sebou do kabiny.
  7. Na DS 20 nastavte proud, kterým budete startovat (viz předchozí kapitola)
  8. Začněte startovat (otočením klíčku) vozidlo.
  9. Stiskněte stačítko START na DS 20.
  10. Okamžitě po naskočení motoru tlačítko pusťte a přestaňte startovat.
  11. Pokud motor nenaskočí do cca 5 vteřin, uvolněte tlačítko a přestaňte startovat. Nechte chvilku svářečku vychladnout (zvláště máte-li ji naplno) a startování opakujte. 5 vteřin je opravdu maximum, protože při startování dochází k přetěžování startéru, akumulátoru i svářečky.

Propojení DS 20, svářečky a akumulátoru ve vozidle znázorňuje následující obrázek:

Zapojení při startování

Propojení svářečky, DS 20 a akumulátoru v autě.

Na připojení svářečky k akumulátoru můžete v nouzi použít i původní startovací kabely (pokud vám to rozevření kleští dovolí). Lepší ale je vyrobit si speciální startovací kabely osazené originálními startovacími svěrkami. Průřez kabelů by měl být cca 25 - 50 mm2 (dle startovacího proudu) a maximální délka asi 10m.

Nemáte DS 20 ?

Vlastníte některou z doporučovaných svářeček, ale nemáte zařízení DS 20? Nevadí. DS 20 je totiž natolik primitivní, že si jej můžete i postavit. Případně požádejte někoho, kdo se trochu "vyzná v elektrice", ať vám to postaví. Schéma zapojení je tady:

Schéma zapojení DS 20

Schéma zapojení přídavného zařízení DS 20 na startování vozidel.

Pokud neseženete originální drátový potenciometr 2k2/2W použijte 2k5/4W, který je běžně v dostání třeba v GM Electronic. Tlačítko vyhoví jakékoliv spínací s kontakty dimenzovanými alespoň do 0,5 A. Největším problémem pravděpodobně bude sehnat originální 3-kolíkový konektor ŠR. Asi nejlepším řešením je použít konektor typu XLR188 a do svářečky namísto původního ŠR namontovat zásuvku XLR187:

Konektory XLR

Konektory XLR 188 a XLR 187.

Konektory XLR stojí kolem padesátikoruny a opět je seženete v GM. Potenciometr a tlačítko vestavte do nějaké krabičky. Kabel mezi krabičkou a konektorem by měl být o kousek delší než jaké použijete startovací kabely.

Podobný princip je ale možné použít i u jiných svářecích usměrňovačů. Nemusíte být odkázáni jen na svářečky z Brumova. Lze tak využít i usměrňovače řady KS či ZU. Kdo tento princip pochopil jistě si poradí i bez DS 20:-)

Tip a upozornění na závěr.

Pokud v původní DS 20, nebo v zařízení, které jste si podle výše uvedeného schematu sami postavili, vyřadíte ("proklemujete") tlačíko, získáte obyčejný dálkový regulátor svářecího proudu. A ten se taky docela hodí. A právě na to pozor! Spousta DS 20 byla v minulosti předělána na dálkové regulátory a jejich tlačítko je tak nefunkční. Pokud tedy někde v dílně najdete DS 20, nejprve se přesvěčte, že není přestavěná na prostý regulátor!



Zdroj informací: originální návod a prospektová dokumentace k zařízení DS 20 a originální návody ke svářečkám MEZ Brumov. Autor článku nenese odpovědnost za případné škody při neodborné manipulaci.